dinsdag 27 december 2011

Verjaardag


 - Deze blog was op 9 november 2011 
"Blog van de dag" 
op de site www.hippemamaclub.nl! -

Het is bijna niet te bevatten, maar mijn zoon is al 5 geworden! Ze zeggen wel eens dat de tijd vliegt, maar deze 5 jaar zijn zó snel voorbijgegaan … niet normaal. Alsof we gister nog z’n eerste verjaardag vierden.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, mijn zoon is op een zondag in de herfstvakantie jarig, vieren we op school zijn verjaardag al op de woensdag voor deze vakantie. De daadwerkelijke datum is dan nog “4 nachtjes slapen” wachten.

Vanwege deze vroegtijdige klapper, leven en beleven wij de daarop volgende dagen in ongekend enthousiasme. Max vraagt elke ochtend of het nu dan toch eindelijk zondag is, of de taart al is besteld, of hij al cadeaus mag uitpakken, wie er allemaal komen en elke dag moet ik hem teleurstellen. Totdat het uiteindelijk (hemel zij dank …) zondag wordt! De avond ervoor ga ik zelf maar op tijd naar bed want ik verwacht een avontuurlijke nacht. In dit soort gevallen wil Max zich nogal eens vergissen en denkt dan dat het om 3 uur ’s nachts al ochtend is.

Ik word de volgende ochtend wakker en kijk verbaasd op de wekker. Half negen! En nog geen klein druk mannetje te bekennen! Ik loop naar z’n kamertje en tref daar één en al wachtende en jarige vrolijkheid aan. Nu mag ik hem eindelijk verzekeren dat het zondag is en vertwijfeld vraagt hij mij of hij nu dan echt jarig is? Ik kan niet anders dan bevestigend antwoorden en we gaan snel naar beneden, op naar de cadeaus!

Nu heeft Max het voordeel aan het eind van het jaar geboren te zijn en dat “de oude man met de grote witte baard” al in deze maand zijn gezicht af en toe laat zien in de meest kleurrijke en prachtige folders met cadeau-ideeën. Dus inspiratie voor cadeaus is voldoende aanwezig. Het probleem blijft alsnog: wat te kopen? Want hij heeft wel de ideeën, maar de uitvoering daarvan  door ons is niet altijd geheel in overeenstemming. Hij wil een piratenoutfit, een trampoline, een gitaar met een microfoon, een basketbalpaal, een laptop, een disco-lichtbal en ga zo maar door. Nu wordt hij als enig kind zijnde al redelijk in de watten gelegd op dat gebied en heeft veel van wat zijn hartje begeert (lees: het huis puilt uit). Dus de keus wordt al hoe moeilijker. 

Eenmaal begonnen aan het uitpakken van de cadeaus (deels toch van zijn zeer riante keuzelijstje afkomstig) verneem ik zijn dankbare reactie welke mij direct ontroerd. Enthousiast en haast uitzinnig deelt hij ons mee precies datgene te hebben gekregen wat hij wilde hebben! Hoezo: niet in overeenstemming? En trots ontvang ik even later de visite die op exact dezelfde reactie worden getrakteerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten