donderdag 15 december 2011

Kerstpret



Op tafel ligt nog een zakje pepernoten en ik kan me niet bedwingen dus ik pak er een paar uit. Vandaag is het zes december en heb ik de Goedheiligman weer op de boot gezet, terug naar Spanje. Door een storing op mijn favoriete radiozender ben ik genoodzaakt een ander kanaal te kiezen en ik kom uit op SkyRadio. Vanaf zes december, 0:01: “The Christmas Station”.

Ik verslik me zowat in de laatste pepernoot als de eerste klanken van “Last Christmas” zich door de boxen wurmen. Hierna vlot gevolgd door de klassiekers van Chris Rea, Mariah Carey en noem ze allemaal maar op. Onvoorstelbaar, zelfs de jingles tussen de liedjes door worden opgeleukt door klinkende kerstbelletjes. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat het vanavond  kerstavond moet zijn. 

Deze ontwikkelingen volgen elkaar wel erg snel op. Ik heb letterlijk nog het sinterklaaspapier, pakjes en een pietenmuts op tafel liggen als de commercie zes december markeert als startsignaal voor de kerst(voor)pret. Maar goed, vanaf vierentwintig oktober keken we ook al dagelijks op tv naar de beslommeringen van Sinterklaas in De Club van Sinterklaas. Dus wat dat betreft heeft de Kerstman nog wat in te halen. Natuurlijk, als je de sfeervolle liedjes weer hoort na een jaartje afwezigheid vind ik ze ook helemaal gezellig. Alleen, als het dan daadwerkelijk Kerst is komen ze je de strot uit.

Op school is vandaag de stoomboot halsoverkop ingeruild voor een kerstboom en ik kan direct op een lijst intekenen wat ik voor het jaarlijkse kerstbuffet wil meenemen. Het moet niet gekker worden. Door deze plotse kerstdrukte lijkt Sinterklaas als met de noorderzon vertrokken. Geen naweeën, geen officieel afscheid, nee, gewoon hup, bruusk aan de kant gezet om plaats te maken voor het naderende kerstspektakel.

Dit wordt overigens in realiteit iets anders gevierd dan afgeschilderd op televisie en omschreven in de bekende liedjes. Het liefst zou ik, persoonlijk, de kerstdagen doorbrengen in mijn pyjama, op de bank met een bord boerenkool op schoot, gordijnen dicht en wat leuks op TV. Maar moet ik de commercials en advertenties geloven, dan behoor ik flink uit te pakken. Cadeaus in overvloed, maaltijden bereid als in een sterrenrestaurant, de meest ingewikkelde hapjes en duur gedekte tafels. Veel mensen over de vloer en van het ene feest zo door naar het andere. Over de kostumering nog maar te zwijgen: de heren in smoking, de dames in het lang en opgemaakt als een glamourmodel. 

Waar ik mij dan weer wél in kan vinden is zo’n gezellig samenzijn zoals wordt uitgebeeld in de clip van Last Christmas van Wham. En dan ook met George Michael (nog in de kast) in de hoofdrol, alstublieft. Beetje ongedwongen sneeuwballen gooien, lekker haardvuurtje erbij en gezellige vrienden aan een normaal gedekte tafel. Want daarvan kunnen we toch met z’n allen wel een voorstelling maken. Maar dan bij voorkeur wel vanaf het weekend voor kerst …

© Laura van Straaten - Oversteegen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten