donderdag 29 december 2011

Uitgesproken Max

We zitten in een restaurant als er een mevrouw binnenkomt die het daar, net als de overige bezoekers, erg warm vindt. Even verderop van onze tafel zit een deur welke open kan. Ze vraagt aan de mensen die naast deze deur zitten of ze er last van hebben als deze opengaat. Nee, deze mensen hebben geen bezwaar. Max staat echter direct op en loopt kordaat naar de mevrouw toe en vertelt haar dat híj er wel degelijk last van heeft! “Och, jij klein vervelend mannetje!” zegt de mevrouw lachend tegen Max waarna hij, ook lachend, tegen de mevrouw zegt: “ja, ik ben een echte clown hè?”

Na de vakantie gaan we voor het eerst weer naar de logopedie. De logopediste vraagt aan Max hoe de vakantie is geweest. “Nou”, zegt hij “dat ga ik je allemaal niet vertellen hoor, want we zijn wel 10 dagen weg geweest dus dat duurt ‘veels’ te lang!”

Er varen een drietal luchtballonnen over. Max kijkt hier vol verwondering naar. Dan opeens hangen ze stil voor een paar tellen. “Wat doen ze nou?” vraagt Max “Oh, ik weet het al, ze roken vast even een sigaretje!”

Er is een meisje uit zijn klas naar Engeland op vakantie geweest. Max geeft direct aan daar nóóit naar toe te willen, want daar zullen wel allemaal “enge” dingen zijn.

Ik draag ’s avonds een bril bij het televisie kijken. Max ziet mij eigenlijk nooit met een bril op, maar deze avond mag hij wat langer opblijven en kijken we samen een programma. Max complimenteert mij met m’n mooie bril maar vraagt meteen waarom ik een bril draag. Ik leg hem uit dat ik daardoor veel dingen wat scherper zie. Hij snapt het gelijk, want zo kan ik ook veilig door een scherpe bocht komen.

Onze hond Sammy is ernstig ziek en moet met spoed geopereerd worden. Riskante situatie, en er is een  kans dat ze de operatie niet haalt. Voorzichtig probeer ik Max duidelijk te maken dat de kans aanwezig is dat Sammy naar “de regenboogbrug” gaat en een sterretje wordt. Dat vindt hij wel jammer, maar zegt daarna direct: “Ok, dan wil ik wel een vis”.

We rijden met de auto weg bij een winkel, zo goed als bij ons om de hoek. Vanwege het kleine stukje mag Max even “los” in de auto. Max heeft nogal een hekel aan illegale toestanden en vraagt of het wel verantwoord is dat hij "zonder de gordel vast" in het stoeltje zit. Ik verzeker hem dat het geen probleem is. Ik draai echter nogal ruw de bocht om en omdat het stoeltje los staat in de auto en door het gewicht van Max wordt hij omgekiept en zie ik in mijn achteruitkijkspiegel alleen een paar voeten in de lucht zwaaien. “Zie je nou wel!” zegt Max boos, “dát KRIJG je er nou van!”

We lopen in de supermarkt als Max opeens enthousiast een pot Nesquick uit het schap trekt. “Kijk mam! Melskwink!”. Ik begrijp wat hij bedoelt, mede door de bekende gele pot welke hij mij laat zien, maar ik ben verbaasd dat hij weet wat het is, omdat wij dit nog nooit in huis hebben gehad. Dus ik vraag hem hoe hij weet dat dit “Nesquick” heet. “Nou, uit de Cars film natuurlijk!”, vertelt hij mij alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is. Ik bedenk mij nog nooit een pak Nesquick in deze film gezien te hebben maar het schiet mij tevens te binnen dat Max altijd de versie kijkt welke wij laatst hebben opgenomen van de televisie. En deze  wordt regelmatig onderbroken voor reclame. Met daarin onder meer … precies: Nesquick!

Er wordt aan Max gevraagd of de kerstboom thuis al staat. “Ja!” antwoordt hij direct, “Op zolder!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten