vrijdag 11 november 2011

Sorry, uit de collectie


Ben even benieuwd of ik de enige ben. Stel: je koopt een meer dan prima product. Maakt niet uit wat, van schoonmaakmiddel tot lippenstift, van toiletpapier tot hondenvoer. Je gebruikt dit product járen, naar volle tevredenheid. En dan gebeurt het. Plotseling en onverwacht. De fabrikant of leverancier besluit dit artikel uit de collectie te nemen.

Dit frustreert mij mateloos. En het overkomt me elke keer weer. Dan weer bij een crème waarvan ik bijna afhankelijk ben geworden en het ben gaan beschouwen als primaire levensbehoefte, dan weer bij een kleur lippenstift welke gewoon kenmerkend is voor mijn imago.

Ik gebruikte jarenlang een schoonmaakmiddel van een gerenommeerd merk. Uitstekend product, geen enkele klacht over en alles blonk en glom bij mij in huis. Tot het moment dat ik een nieuwe fles kocht en op het etiket de toevoeging: “vernieuwd” aantrof, met daarachter een uitroepteken om mij blijkbaar enthousiast te maken. Niet dus. Argwanend probeer ik bij de volgende schoonmaakbeurt het vernieuwde product. Kan ik kort over zijn: Waardeloos. Knudde. Dus ik klim in de pen, schrijf de fabrikant aan en eis uitleg over deze vernieuwing. Al snel krijg ik een reactie terug. Ze betreuren het te horen over mijn ontevredenheid, en na enig blabla blijkt domweg dat het markttechnisch gezien toch echt beter is om zo nu en dan te vernieuwen, mijn ongenoegen hiermee onder het tapijt vegend. Enige dagen later word ik verblijd door een pakje dat bij mij bezorgd wordt, afkomstig van deze fabrikant, gevuld met allerlei leuke producten.

Toen ontdekte ik dat mijn favoriete kleur lippenstift uit de collectie zou gaan. Paniek alom uiteraard, volledig met m’n rug tegen de muur. Via allerlei omwegen heb ik een drogisterij in de buurt van Lutjebroek (of all places) gevonden, die nog enkele exemplaren in zijn magazijn had liggen. Opsturen die handel! Elk exemplaar is er één, en de komende jaren kan ik weer vooruit en heb ik ruim de tijd om te wennen aan het idee dat ik gewis op zoek moet naar een andere, vervangende kleur.

Maar toen ze mijn favoriete zoete hapje wat ingrediënten betreft gingen veranderen, ja, daar ben ik wel even goed ziek van geweest. Dus: ik klim weer in de pen en vraag om verantwoording. Een overtuigende en glasheldere reactie krijg ik niet, wel een goed gevuld pakket met daarin zo goed als alle verkrijgbare producten van dit merk. Dit helpt toch wel het leed te verzachten bij het verwerkingsproces, kan ik zeggen.

Dus door diverse ervaringen wijzer geworden, koop ik momenteel elk product dat enigszins bevalt in 10-voud. Ik heb een voorraad in huis van heb ik jou daar, maar ik laat me niet meer gek maken! Zo heb ik 36 potten gel, 17 lippenstiften (1 tint), 20 flessen wasverzachter (1 geursensatie) en een speciaal daarvoor afgetimmerde voorraadkast met daarin 53 verpakkingen van dezelfde soort koekjes. Laat die fabrikant nu maar komen met z’n veranderingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten